10 dobrých jak nenaletět šmejdům, nabízejícím výhodný přepis energií

Publikováno 11. 2. 2020 v kategorii Elektřina, Plyn, Vzdělávání

Rádi byste změnou dodavatele energií ušetřili na dodávkách plynu nebo elektřině v domácnosti? Volají vám kvůli tomu různé společnosti i jednotlivci a slibují výhodnější dodávky a další výhodné bonusy k tomu? Dejte si pozor, protože ne vždy jsou nabídky tak výhodné, jak se vám je snaží někteří nepoctivci prezentovat. Jak poznat „energetické šmejdy“ a čeho se vyvarovat, abyste nenaletěli a nezaplatili ve výsledku víc, než dosud?

Energetičtí šmejdi se na vás snaží vydělat

Podobně, jako je to se známým prodejem předražených hrnců, prodávaných na předváděcích akcích, také v oboru zprostředkování dodávek energií fungují firmy a jednotlivci, jejichž jediným zájmem je vyinkasovat tučnou provizi za nového klienta – tedy vás. Jak takové subjekty identifikovat a jak jim neskočit na lep?

Nedejte na nátlak a iluzi časové tísně

Pokud se rozhodnete pro změnu dodavatele energií (ať už plynu, elektřiny nebo obojího), měla by tato iniciativa vycházet z vašich potřeb. Nemělo by to být tak, že vás doma navštíví, nebo telefonicky osloví „specialista“ z oboru a snaží se vám po telefonu něco prodat. Úspory v řadu tisíců korun, které obvykle slibují nemusí odrážet skutečný stav ve vašem případě. Pouhou změnou dodavatele nemusíte vždy ušetřit, záleží totiž na nastavení vaší smlouvy a konkrétních podmínkách. Takové posouzení ale vyžaduje čas a ten vám ziskuchtivý prodejce dopřává záměrně co nejméně. Nenechte se tedy do ničeho tlačit, vše si v klidu rozmyslete, informujete se a na případnou schůzku se dopředu připravte. Pomocníkem vám samozřejmě může být také internet a zkušenosti ostatních.

Dodavatel a zprostředkovatel není totéž!

Je dobré vědět, že dodavatelem energie je ten, kdo má licenci na tento typ služby (jedná se typicky o známé a velké společnosti typu ČEZ), kdežto zprostředkovatelem je ten, kdo tyto nabídky pouze přeprodává. Rozdíl je samozřejmě podstatný, jak ve výsledné ceně, tak lhůtách pro přepis či odstoupení od uzavřené smlouvy. Někteří nepoctivci se snažít získat exkluzivitu ke správě vašeho odběrného místa, tomu se vyhněte! V podstatě byste poskytli právo na rozhodování o výběru do cizích rukou a vykoupení z nevýhodného svazku by vás stálo další peníze.

Osobní prodej u vás doma? Nikdy!

Zazvonil zvonek a za ním někdo, kdo se vydává za obchodního zástupce vašeho stávajícího dodavatele? Případně zaměstnance České obchodní inspekce, nebo Energetického regulačního úřadu? V prvním případě chtějte prokázat identitu dané osoby, ve zbylých dvou schůzku rychle ukončete. Ani jeden ze subjektů klienty osobně nenavštěvuje a žádné služby neprodává formou osobního prodeje u klientů doma.

Nečekaný telefonát na vaše soukromé číslo?

Další oblíbenou nefér praktikou je telefonické obtěžování na vašem soukromém čísle, které jste nikdy neposkytli. Pokud se tak stane, konfrontujte dotyčnou osobu s požadavkem na informaci, kde na vás číslo získala a trvejte na vyřazení z jejich obchodní databáze. Obrátit se samozřejmě můžete také na Úřad pro ochranu osobních údajů (www.uoou.cz).

Nenechte se nachytat na bonusy a dárky

Neplacené poradenské služby, bezplatná konzultace k výpisům energií, či výhodné LED žárovky. Bonusů, kterými se někteří dodavatelé snaží získat nové klienty je celá řada. Neznamená to, že by tyto dárky měly být automaticky něčím špatným, ale neměly by být jediným důvodem, proč se pro změnu dodavatele rozhodnout. Pozor si dejte hlavně na podmínku, kdy byste smlouvu vypověděli předčasně, je možné že dodavatel bude chtít tyto „dárky“ zpětně proplatit.

„Ano“ po telefonu je závazné

Toto je dobré vědět a uvědomit si. Smlouvu totiž lze uzavřít i telefonicky bez osobní účasti. Pokud tedy v hovoru na jasný dotaz odpovíte ano a dáte tak pokyn k uzavření smlouvy, je tato smlouva platná. Toho samozřejmě šmejdi rádi a často využívají. Proto neuzavírejte smlouvu pouze po telefonu, nechte si nabídku poslat na email nebo poštou, v klidu si ji prohlédněte a rozmyslete se sami ve chvíli, kdy to sami uznáte za vhodné.

Čtěte smlouvy, čtěte smlouvy, …

Jeden z nejdůležitějších bodů. Ať už jde o cokoliv, vyplatí se velmi důkladně pročíst smlouvu, ještě před jejím podpisem. Pokud něčemu nerozumíte, zeptejte se, nebo si dohledejte informace na internetu. Je smlouvá příliš dlouhá a nesrozumitelná? Dejte si pozor. Vždy musíte předem vědět, co přesně podepisujete a k čemu se zavazujete.

Problémy, nebo stížnosti aktivně řešte co nejdříve

Nejste spokojeni? Vidíte chybu ve vyúčtování? Nesouhlasíte s navrhovanými změnami cen? Buďte aktivní a jednejte. Dodavatel je povinen reagovat a odpovědět vám. Na vaší straně je také Energetický regulační úřad k němuž můžete vznést podnět, stejně tak jako na Českou obchodní inspekci.


Přečtěte si také…

Další užitečné články, které byste neměli minout